!
!

RDW Kentekenloket

Kenteken overschrijven

Kentekencard vervangt papieren kentekenbewijs

Op ruim 900 PostNL Postkantoren kunt u uw kenteken overschrijven, schorsen of juist een schorsing opheffen. Sinds 1 januari 2014 ontvangt u geen papieren kentekenbewijs meer maar een Kentekencard. Het nieuwe kentekenbewijs op creditcardformaat vervangt het bekende papieren kentekenbewijs.

Voordelen

Nieuw: kentekencard op creditcardformaat

Bij ruim 900 PostNL Postkantoren

Uw nieuwe kentekenbewijs wordt thuisgestuurd

Wat kost het?

De kosten voor het overschrijven van uw kenteken zijn 10,00 euro.

 

Hoe werkt het?

Als u een voertuig koopt, moet u als nieuwe eigenaar het kentekenbewijs zelf op uw naam laten overschrijven. Iemand anders kan dit niet voor u doen. Voor het overschrijven van een kentekenbewijs moet u minstens 18 jaar zijn en in Nederland wonen. U kunt het kentekenbewijs over laten schrijven bij een aantal Postkantoren.

 

U verkoopt een auto

Geef het oude/papieren kentekenbewijs (deel IB en deel II) aan de nieuwe eigenaar. Hij of zij heeft deze nodig bij de overschrijving op het Postkantoor. Heeft het voertuig een kentekencard? Neemt u dan zowel de kentekencard als de volledige tenaamstellingcode mee.

Op het Postkantoor ontvangt u een vrijwaringbewijs. Dit is bestemd voor de oude eigenaar/houder.

 

U koopt een auto

Als het voertuig op uw naam is gezet, krijgt u op het Postkantoor het eerste deel van de nieuwe tenaamstellingcode. De kentekencard en het tweede deel van de code krijgt u opgestuurd naar het adres waar u volgens de gemeentelijke basisadministratie woonachtig bent. Voor een bedrijf geldt het adres dat in het handelsregister bekend is.

 

U krijgt het nieuwe kentekenbewijs dus niet gelijk mee. U voegt de twee delen van de tenaamstellingscode zelf samen.

 

Op werkdagen voor 16.00 uur geregistreerd op naam betekent de volgende bezorgdag in huis. Als u in het weekend een kenteken registratie heeft gedaan, dan ontvangt u de kentekencard en het tweede deel van de tenaamstellingcode dinsdag.

 

Let op! De tenaamstellingscode heeft u nodig als u uw voertuig wilt verkopen, inruilen, schorsen, slopen of uitvoeren. Bewaar de tenaamstellingcode daarom goed. Net zoals u deel II van het papieren kentekenbewijs (het overschrijvingsbewijs) thuis goed heeft bewaard.

 

Legitimatieplicht

Wilt u een voertuig op naam zetten? Of wilt u een schorsing plaatsen, verlengen of beëindigen? Op het Postkantoor kan dit alleen met de volgende geldige legitimatiebewijzen:

 

Nederlands rijbewijs

Nederlandse identiteitskaart

Nederlands paspoort

Meer informatie

Ga voor meer informatie naar de website: www.rdw.nl. Of neem contact op met de RDW Klantenservice: 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut).